JA of NEE?

JA OF NEE?
Reclamedrukwerk in een brievenbus stoppen met een ‘nee’ sticker mag niet. Het is ook niet netjes. Zeker niet voor iemand die ernst maakt met bewust leven en respect voor anderen hoog in het vaandel heeft staan. Maar wat moet je doen als je vermoedt dat mensen met ‘nee-nee’ sticker op hun brievenbus waarschijnlijk tot je doelgroep behoren? En als je juist deze mensen jouw oproep niet wilt onthouden: “Maak ZO je leven lichter?” Toch maar doen. Het risico lopen dat iemand ons boos terecht wijst. M’n geweten maar even negeren. Guerrillabloed door mijn aderen laten stromen . En zo loop ik dan op zaterdagmorgen met een zwaar gevulde tas op mijn buik door de straten van Rotterdam: de kop van Zuid, het Scheepvaartkwartier, het drinkwaterleidingterrein, het Lloydskwartier, Delfshaven. Af en toe even overleggen met mijn collega’s: “Doe jij deze kant, dan doe ik die kant….Die “nee-nee”s doe ik niet hoor!… Ook goed…. Dertien duizend brievenbussen moeten eraan geloven, of ze nu willen of niet.
De opbrengst is een volle kennismakingsworkshop op 5 september (niemand heeft geklaagd gelukkig!). Op de flapover staat handgeschreven onze slogan ‘Maak ZO je leven lichter’, met in de kantlijn naast ‘leven’ ook ‘werk’ en ‘relatie’. Ik vraag de deelnemers een paar minuten stil te staan bij deze zin en op een kaart een paar trefwoorden te schrijven. Wat roept het bij je op? ‘Lichter?’, zegt iemand, ik denk meteen aan de zwaarte in mijn leven. Jullie hebben blijkbaar een manier om het lichter te maken, ik ben benieuwd’. Iemand anders: “Ik vind het woord ‘maak’ uitdagend, “ik kan er zelf dus iets aan doen”. Andere trefwoorden volgen: “Ontspannen, luchtig, het speels houden, stil van binnen, je werk niet mee naar huis nemen, minder gewicht eraan hangen’. Een geïrriteerde deelnemer brengt in: “Ik ben de gaten in het plafond maar gaan tellen, want mij gaat het allemaal veel te traag”. Ja, zo kan het ook gaan; dat je opmerkt hoe moeilijk het is om je aandacht te verzamelen. Maar dat het lichter kan, daar zijn we het wel snel over eens. “Hoe dan? Hebben jullie de oplossing?” Nee, dat niet. ZO, Zijnsoriëntatie, is een levenshouding waar jij zelf voor kunt kiezen. Een reële mogelijkheid die je zelf waar kunt maken. De vraag is alleen: is het je de moeite waard om hier tijd en energie in te steken? Wil je, al lukt het maar af en toe, proberen je leven en dat van je dierbaren niet onnodig te verzwaren? Wij bieden geen oplossing, maar een vraag. Volgende week begin onze eerste jaartraining, met tien mensen die ‘ja’ hebben gezegd. Er hebben er vast een paar een ‘nee-nee’ sticker op hun deur.
Elske Zwart

Deel dit bericht op twitter!

Reacties zijn gesloten.